На војном аеродрому Морава надомак Краљева, другог дана августа, на празник Свети пророк Илија, 98. ваздухопловна бригада обележила је Дан рода авијације и славу пилота.

Гости, међу којима је био и први човек нашег града др Предраг Терзић, током свечаности су имали прилике да присуствују и свечаном постројавању јединица и изложби средстава ратне технике.

У осврту на развој српског ваздухопловства, бригадни генерал Жељко Билић је, обраћајући се старешинама, војницима и гостима, подсетио на то да је идеја о увођењу ваздухопловства у наоружање Војске Краљевине Србије зачета 2. августа 1893. године Уредбом о формирању целе Војске. Њоме је било предвиђено да се по једна ваздухопловна балонска чета налази у саставу сваке дивизије Војске Краљевине Србије. Две деценије касније, 1912. године, група официра Краљевине Србије упућена је на школовање и обуку за пилоте у Француску, а набављени су и авиони. Исте године, наредбом министра војног Радомира Путника, формирана је Ваздухопловна команда у Нишу, чиме је Србија стала раме уз раме са малим бројем земаља у свету које су имале војно ваздухопловство и које су га употребиле у борбеним дејствима.

Ратно ваздухопловство и противваздушна одбрана, на Илиндан, обележавају и своју крсну славу – Светог Илију.

Како је истакао бригадни генерал Билић, између два светска рата наше ваздухопловство је доживело процват и интензивни развој уз производњу модерних и савремених летелица, што је пратило и значајне организацијске промене. Од 1924. Свети Илија слави се као ваздухопловна слава, а Свети Илија Громовник узет је као заштитник прво војних, а затим и свих ваздухопловаца тадашње Краљевине Србије односно Југославије.

„Искуства из претходних ратова примењују се у Другом светском рату током пружања снажног отпора непријатељу. Након Другог светског рата ваздухопловство је прошло кроз неколико фаза – од 1953. до 1959. извршена је прва фаза велике модернизације авијације. Уводе се у наоружање борбени авиони западног порекла са којима код нас почиње ера млазне авијације. Од формирања прве хеликоптерске јединице 1954. године, и оне улазе у састав авијације. Почетком шездесетих година у наоружање се уводе ловачки авиони и интензивно развија домаћа авио-индустрија. Јунаштво и чојство, храброст, понос и пркос нису изостали ни 1999. године током НАТО агресије, кад се пилотски и технички састав са целокупним народом супротставља и пружа отпор надмоћнијем непријатељу бранећи нашу родну груду, своју отаџбину“, казао је Билић.

Након почасног строја и смотре летелица и ваздухопловног наоружања,  најбољим припадницима авијације уручена су признања.

Print Friendly, PDF & Email