Рукопис монографије „Век железнице у Краљеву“, аутора др Милана Матијевића, економисте из Краљева, дугогодишњег значајног протагонисте привредног, друштвеног и спортског живота локалне заједнице, врхунског вишедеценијског хроничара Краљева, представљен је јавности у издању Историјског архива Краљево

Услед епидемиолошке ситуације која је наметнула нешто другачије обрасце понашања, иако настала и одштампана 2019. године, књига се пред публиком појавила тек сада.

Говорећи о свом делу, Милан Матијевић је нагласио велики допринос железнице развоју нашег града. Како је рекао, у монографији је приказао како се градила железница, како је први воз дошао у Краљево 1910. године и како је текла даља градња пруга. Истичући да је Краљево било велики железнички центар, подсећа и на уништавање железничког путног правца кроз Ибарску клисуру на дан стогодишњице. Подсетио је на то да је железница играла велику улогу и у Другом балканском рату омогућивши брзи превоз Дринске дивизије из Kраљева на Источни фронт на границу са Бугарском, али и да је рушена током Другог светског рата.

„Захваљујући железници почела је индустријализација Kраљева. Железница је запошљавала велики број људи. Од првог дана је имала златне тренутке. Пруга од Сталаћа према Ужицу допринела је да се овај део Србије индустријализује, захваљујући томе изграђена је Државна железничка радионица у Kраљеву и Фабрика вагона и металних конструкција у Kрушевцу. После великих разарања у Другом светском рату железница је обновљена пре него друмски саобраћај. Била је мотор развоја и овог краја и целе земље. Водио сам нека извозна привредна предузећа и, када сам био на челу „Јасена“, чак се догађало да смо тешко долазили до потребног броја вагона за извоз наше робе“, каже Милан Матијевић истичући да је железница доживела тешке тренутке и да у железницу треба улагати.

Директорка Историјског архива Краљево Весна Милојевић је истакла значај монографије која говори о настанку и формирању железничког чвора у граду Kраљеву, али и о утицају читавог железничког саобраћаја на читав град, становништво, о „утицају на једну малу варош која је захваљујући томе прерасла у један озбиљан град какав и данас познајемо“. Она је издвојила из књиге, како каже, најдетаљније описан трагични моменат у Другом светском рату када је окупатор стрељао становништво у Kраљеву.

„Међу стрељаним таоцима су и 423 радника железнице. Ове године се навршава 80 година од тог трагичног догађа и обележавање тог тужног јубилеја почињемо представљањем ове монографије. Милан Матијевић је кроз ово дело показао колико је железница допринела да се Kраљево као варошица развије у велики модеран град“, истакла је Весна Милојевић скренувши пажњу на то да је монографија резултат озбиљног истраживања на основу аутентичне архивске грађе Историјског архива Србије, Историјског архива Краљева, Међуопштинског архива Чачка, употпуњена збиркама фотографија краљевачког Архива и музеја у Kраљеву, Чачку, Kрагујевцу, Железничког музеја у Београду, као и материјалом из обимне литературе обрађене само за ово дело.

Говорећи о књизи др Милана Матијевића, градоначелник Краљева др Предраг Терзић је напоменуо да у нашој научној и стручној јавности постоји неколико монографија и научних чланака који се баве градњом железнице у Србији. Он је навео и да се за грађење прве железнице у Србији, од Београда ка Нишу, везује једна корупционашка афера познатија као Бонтуова афера, када је велики број тадашњих политичара оптужен да је добио мито како би железничка пруга била изграђена. Градоначелник, пак, истиче да је, и поред те неславне приче из наше прошлости, железница имала велики значај у привредном смислу, за превоз терета, за путнички саобраћај. Повезивала је људе из различитих крајева који се пре тога готово никада нису видели, омогућавала им да путују у удаљена места због школовања и због лечења и како би успоставили нове привреде контакте и развијали и места у којима живе.

„Милан Матијевић не само да се бави историјом железнице у Србији, већ он говори о једном некада веома важном железничком чворишту, о железници у Kраљеву, о људима који су радили на железници, о њиховим односима, о томе колико је железница утицала на развој града на Ибру. Овај хроничар привредног Kраљева је до сада написао неколико веома значајних монографија о краљевачким кафанама, краљевачким еснафима, о настанку и развоју краљевачких предузећа, а данас се ухватио у коштац са такође веома значајном темом. Мислим да књиге Милана Матијевића треба чувати као драгоцено благо за све који живе у Kраљеву, који су рођени у Kраљеву, али и за оне које занима како је некада текао живот у Kраљеву у XIX веку, у периоду између два светска рата али и данас“, поручио је градоначелник Краљева.

У оквиру представљања монографије „Век железнице у Kраљеву“, двадесет друге књиге Милана Матијевића, приказан је истоимени документарни филм заснован на књизи, аутора Радослава Живковића.

Print Friendly, PDF & Email